Home 9 Zwangerschap 9 Prenataal onderzoek

Prenataal onderzoek

Jullie beslissen

Onderzoek vóór de geboorte van een kind heeft als doel om meer te weten te komen over de gezondheid en ontwikkeling van een kind. Voorbeelden hiervan zijn de NIPT, uitgebreide echo’s, de vlokkentest en de vruchtwaterpunctie. Of je onderzoeken wilt laten doen bepaal je zelf.

Prentale screening

Je kunt je ongeboren kind laten onderzoeken op een aantal aangeboren aandoeningen. Dit heet prenatale screening. Je kan kiezen voor verschillende onderzoeken:

• De Nipt: Prenatale screening door middel van bloedonderzoek op down-, edwards- en patausyndroom.
  • De 13 weken echo: Onderzoek naar lichamelijke afwijkingen. De 13 weken echo lijkt veel op de 20 weken echo. Je kunt kiezen voor de 13 weken echo als je daarmee deelneemt aan de wetenschappelijke Imitas studie.
  • De 20 weken echo: Onderzoek naar lichamelijke aandoeningen.

Meer informatie
Je bepaalt zelf of en welke onderzoeken je wilt laten doen. Voor uitgebreide informatie hierover verwijzen we je naar www.pns.nl. Op deze website kan je veel informatie vinden en onder andere een filmpje kijken met uitleg over deze screening. Verder kan je de keuzehulp ‘bewust kiezen’ invullen ter ondersteuning. Tijdens je eerste afspraak bij ons zullen we het, indien gewenst, ook hebben over deze mogelijkheden tot onderzoek. Het is goed om van tevoren na te denken over hoeveel je tijdens de zwangerschap al wilt weten over je kind en wat je zou doen als er een aandoening uit de onderzoeken komt.

Prentale diagnostiek

Als er een bepaalde aandoening in jullie familie voorkomt dan kom je soms in aanmerking voor prenatale diagnostiek. De onderzoeken die bij prenatale diagnostiek horen zijn de vlokkentest, de vruchtwaterpunctie en uitgebreid echoscopisch onderzoek in het UMCG. Bij een verhoogd risico naar aanleiding van prenatale screening wordt ook diagnostiek aangeboden.

Wel of niet verder onderzoeken?
Kom je in aanmerking voor prenatale diagnostiek dan beslis je zelf of je hiervan gebruik wilt maken. Het is ook mogelijk om te kiezen niks te doen. Prenatale diagnostiek is niet hetzelfde als prenatale screening. Bij prenatale diagnostiek onderzoekt men of het ongeboren kind een bepaalde aandoening wel of niet heeft. Bij prenatale screening berekent men alleen hoe groot de kans op een bepaalde aangeboren aandoening is.

Fiere Agenda